Het Guynemerpaviljoen te Poelkapelle

Eendekker in Guynemerpaviljoen 1Op 16 maart 2018 is het Guynemerpaviljoen te Poelkapelle officieel geopend. Een bezoek, een maand later, laat zien dat het gehele project met een aan het paviljoen verbonden chocolaterie en een appartementencomplex nog niet klaar is. Maar het paviljoen zelf is ingericht zoals de ontwerpers het hebben uitgedacht. Het is open voor bezoek van woensdag tot zaterdag van 10 uur tot 18.30 uur en op de eerste twee zondagen van de maand van 10 uur tot 17 uur, de andere twee zondagen van 10 uur tot 12.30 uur. Alles is nog niet piekfijn in orde, zo is bijvoorbeeld de website (www.guynemerpaviljoen.be) nog niet bereikbaar op de datum van dit bericht. Daarentegen staat een gedetailleerde beschrijving van wat er te zien is in het paviljoen op de website van de Wereldoorlog in de Westhoek.

Het Guynemerpaviljoen staat in de Brugseweg bij de rotonde in het centrum van Poelkapelle. In het midden van de rotonde werd in 1923 een monument voor de op 11 september 1917 bij Poelkapelle neergehaalde Franse luchtheld Georges Guynemer onthuld. Het vervuilde monument werd in 2017 gerestaureerd en staat nu weer fier te blinken in de voorjaarszon. Het neerschieten van Guynemer werd 100 jaar na dato in september 2017 uitgebreid herdacht in Poelkapelle.

Eendekker in Guynemerpaviljoen 2Vanzelfsprekend staat het leven van Guynemer centraal in het Guynemerpaviljoen naast aandacht aan andere luchthelden en de ontwikkeling van de luchtvaart in de Eerste Wereldoorlog. De blikvanger is ongetwijfeld de aan het plafond hangende replica van het Morane-Saulnier type L ‘Parasol’ vliegtuig uit 1915. Met dit type vliegtuig behaalde Guynemer zijn eerste overwinning in 1915. Er werden zo’n 600 vliegtuigen van dit type vervaardigd. De replica is gemaakt in de jaren 2006-2009 door leerlingen en leraren van het Vrij Technische Instituut (VTI) te Ieper. De 80 pk rotatiemotor is wel origineel en dateert uit 1917 en werd door het Belgische leger in 1927 aan de toenmalige Ieperse vakschool geschonken. Bijzonder zijn de parasolvleugels met een breedte van ruim 11 meter. Die zijn niet aan zijkanten van de romp bevestigd maar bovenop het vliegtuig door middel van steunen. De piloot kon zo vrijelijk naar beneden kijken tijdens verkenningsvluchten, maar er waren ook nadelen aan deze constructie en die werd naderhand verlaten. De replica zou daadwerkelijk kunnen opstijgen maar of het een landing ging overleven is echter de vraag.

overzicht: